search
מאמרים מקצועים

ביטוח מיקצועי למטפלים

מאת ענת רפפורט
בעידן בו אלפי עורכי דין חדשים מציפים את השוק ומייצרים לעצמם עבודה מידי שנה, חל באופן טבעי גם ריבוי בתביעות של מטופלים כנגד מטפלים. מתביעות בגין רשלנות, תביעות על נזק תאונתי, על נזק כתוצאה מתכשירים פגומים ועד תביעות בגין הטרדה. חלק מהתביעות מופרכות מיסודן ובחלקן יש ממש. ריבוי התביעות העלה גם את המודעות של המטפלים במקצועות העיסוי בצורך להגן על עצמם ולרכוש ביטוח. כיום חלק גדול מהמטפלים ברפואה משלימה בישראל דואגים לעצמם ורוכשים ביטוח.

במאמר קצר זה אתן לכם טיפים עימם תפנו לסוכן הביטוח שלכם כדי שיבנה עבורכם את הפוליסה הטובה ביותר, בנוסף אספר לכם על פוליסת העל הייחודית לחברי האיגוד. לפני שבוחרים ביטוח, נשאלת השאלה כיצד לבחור את סוכן הביטוח. העצה המקצועית היחידה שאני יכולה לתת לכם הינה: לכו למומחים לתחום עיסוקכם. כמו שבבעיה בשיניים לא פונים למומחה לעיניים, כך גם ברכישת ביטוח שהוא ייחודי למקצוע שלכם, פנו לסוכן שמכיר את המקצוע ויידע להתאים למטפל את הטיפול הביטוחי המתאים לו ביותר. חשוב מכך, ביום התביעה הוא ידע לייצגכם נכונה מול חברת הביטוח. אז עכשיו נותר להחליט באיזה פוליסה לבחור.

ראשית לכל, חשוב שהפוליסה תהיה ללא חורים ביטוחיים. הסיבה העיקרית לרכישת ביטוח הינה "שקט נפשי", אז מה הועילו חכמים בתקנתם אם הפוליסה אינה מושלמת והמטפל עדיין חשוף לתביעות אישיות שהפוליסה אינה מכסה. ניסיון של 25 שנה בביטוח מטפלים ברפואה משלימה בכלל ובמקצועות העיסוי בפרט, לימד אותי כי פוליסה למטפלים חייבת לכלול שארבעה רכיבים:

√ ביטוח אחריות מקצועית – המגנה עליכם מפני תביעה בעילה של רשלנות בטיפול.

√ ביטוח צד ג' – המגן עליכם במקרה של נזק למטופל כתוצאה מתאונה.

√ ביטוח אחריות מוצר המגן עליכם במקרה של נזק כתוצאה משימוש במוצר פגום.

√ביטוח עם כיסוי להוצאות משפטיות בהליכים פליליים (במידה ויצאת זכאי).

ללא ארבעת הרכיבים הללו המטפל נשאר חשוף לתביעה אישית למרות הביטוח.

הפוליסה הטובה והמקיפה ביותר שניתן לרכוש כיום היא הפוליסה הייחודית לחברי האיגוד הקרויה בשם "פוליסת העל".

לפוליסה יתרונות אדירים שאין לאף פוליסה אחרת בשוק:

סכום כיסוי של 10,000,000$ : בעידן זה של תביעות מנופחות, חשוב מאוד שסכום הביטוח יהיה גבוהה ככל האפשר, בפוליסה הייחודית לחברי הארגון הסכום הכולל מגיע ל- 10 מיליון דולר.

כיסוי גם לעבר וגם לעתיד: חשוב מאוד שהפוליסה תוכל לכסות גם טיפולים מהשנים הקודמות וגם שבע שנים לפחות בעתיד.

פיצוי גם לנזק תוצאתי: צורך נוסף הוא הגנה ופיצוי במקרה של תביעה בגין נזק תוצאתי. דעו, גם מטפלים מצוינים, מנוסים ומקצועיים חשופים לתביעות.

כיסוי מיוחד לתלונה בגין הטרדה מינית: בעיקר במקצועות העיסוי הכרחי שהפוליסה תגן עליכם גם מפני תביעות על הטרדה מינית. כיום יש בשוק הביטוח פוליסות רבות שאינן כוללות רכיב זה אשר הוצא מהן והוחרג באופן מפורש! בידקו עוד היזהרו גם מפוליסות המגבילות את מספר הטיפולים החודשיים.

פוליסה בפיקוח ובהמלצת הארגונים המקצועיים: במשך שנה וחצי עמלו ראשי הארגונים המקצועיים ביחד עם יועץ חיצוני שנשכר לשם כך, על בנייתה של פוליסה ייחודית זו, שאין מקבילה לה בישראל, העונה באופן אוטומטי על כל הצרכים הללו כמו גם על רבים נוספים. הפוליסה המקיפה נמכרת אך ורק לחברי האגודה. לפרטים ניתן לפנות למזכירות האגודה.

יעוץ וליווי משפטי וניהול סיכונים – ההגנה המשפטית הטובה והמקצועית ביותר בתחום הרשלנות הרפואית.

*ענת רפופורט היא מנכ"ל מרכז הביטוח לרפואה משלימה, ענת רפופורט-מדנס סוכנות לביטוח בע"מ, שנבחרה על ידי האיגוד לייצגו בנושא ביטוח לחברים.